Phishing: wat is het en hoe voorkom je het?

Wat is phishing?

Phishing komt van het woord 'vissen'. Dat is exact wat cybercriminelen doen: vissen naar je gevoelige gegevens (inloggegevens, pincode, kredietkaartnummer, ...). In de loop der jaren is het enorm moeilijk om deze phising berichten te herkennen: vaak lijken ze verstuurd te zijn vanuit jouw bank, telecomaanbieder, verzekeringsmaatschappij, ... Laat je dan ook niet vangen! 

 

Hoe gaan cybercriminelen te werk bij phishing?

Vroeger vond phishing gewoonlijk plaats via telefoongesprekken. Tegenwoordig neemt dit vaker plaats via een e-mail of SMS. Oplichters voegen dan een link naar een valse website of een bijlage toe. Via valse websites kunnen cybercriminelen gemakkelijk aan je persoonlijke informatie komen door mee te kijken. Open je het bestand in bijlage, dan wordt er automatisch een virus op je computer geplaatst. 

 

Hoe kan ik phishing herkennen?


Algemene aanhef

Wordt je in een e-mail met algemene termen aangesproken, zoals 'geachte heer/mevrouw'? Let dan op. Bedrijven en instanties waar u klant bent, gebruiken meestal je voor- of achternaam. 


Vaag of onduidelijk e-mailadres

Bij phishing via e-mail is het e-mailadres vaak een afgeleide versie van het echte e-mailadres van de instantie. Controleer daarom of het e-mailadres weldegelijk klopt.


Vraag naar je persoonlijke gegevens

In nepberichten wordt vaak gevraagd naar je persoonlijke gegevens zoals pincodes, inloggegevens of kaartnummers. Officiële instanties vragen dit niet zomaar via e-mail of SMS. Ben je niet helemaal zeker of het bericht legitiem is? Bel ze dan even op.


Taal- of spelfouten

Lees de SMS of e-mail goed en controleer of er geen spel- of taalfouten in staan. 

 

Hoe kan ik mezelf beschermen tegen phishing?

  • Klik nooit op links in een verdachte e-mail of SMS en geef nooit je persoonlijke gegevens door via deze kanalen
  • Reageer niet op de berichten
  • Installeer een spamfilter in je mailbox
  • Bescherm je computer met een antivirussoftware

 

Help! Ik ben slachtoffer geworden van phishing. Wat nu?

Ben je toch ingegaan op een phishingbericht? Neem dan de volgende maatregelen:

  • Heb je betaalinformatie doorgegeven? Neem dan zo snel mogelijk contact op met je bank en laat je kaart blokkeren via Card Stop (070 344 344). Dien ook een klacht in bij de politie. Het valse bericht kan als bewijsstuk dienen, verwijder deze dus niet.
  • Heb je inloggegevens doorgegeven? Verander dan meteen al je wachtwoorden.
  • Meld phishing bij de partij of het bedrijf waarop de oplichter zich laat lijken. Zo kunnen zij voorkomen dat anderen het slachtoffer worden.
Terug naar overzicht