Feiysa ruilt het notariaat in voor de verzekeringen

Begin 2023 begon Feiysa De Keyser bij Fitrama als schadebeheerder. Na achttien jaar ruilt ze het notariaat in voor de verzekeringssector en daar heeft ze nog geen seconde spijt van gehad. Nieuwsgierig naar de carrièreswitch van Feiysa? Lees dan snel verder!

Spannende carrièreswitch

Na haar studies rechtspraktijk ging Feiysa aan de slag als notarieel medewerker. “Achttien jaar later was ik klaar voor een nieuwe uitdaging. Ik zag de vacature voor schadebeheerder bij Fitrama en ik heb gesolliciteerd. Een nieuwe job in een onbekende sector is spannend natuurlijk, want je weet op voorhand niet of het je ding wel gaat zijn. Zeker in het begin is een carrièreswitch erg intensief. Je volgt verschillende opleidingen en leert op korte tijd veel bij. Logisch ook natuurlijk, want je moet wel de nodige kennis hebben om je klanten professioneel te kunnen verder helpen. ”

Toegankelijke opleidingen

“Wanneer je in een nieuwe sector start, weet je dat je opleidingen moet volgen en nieuwe software moet leren kennen. Dat was voor mij dus geen grote drempel. De opleidingen zelf waren ook erg toegankelijk. Je moet natuurlijk wel wat studeren en voor een examen slagen, maar als je je best doet, lukt dat wel. De opleidingen zijn uiteindelijk ook maar de basis, waar je met praktijkervaring op verder bouwt. Ik kijk er in elk geval met een heel positief gevoel op terug.”

Schadebeheerder

Als schadebeheerder beheert Feiysa de inkomende schadedossiers van ondernemings- en particuliere klanten. “Wanneer de klant schade heeft en telefonisch of via mail contact met ons kantoor opneemt, kan hij onder andere bij mij terechtkomen. Na de eerste contactname gaan wij aan de slag. We kijken na of de polis bij ons onderschreven is en of de schade gedekt wordt. We vragen aan de klant om ons alle info en documenten te bezorgen, zodat we aangifte kunnen doen bij de maatschappij. Vervolgens volgen we het dossier proactief op. Mijn juridische achtergrond komt ook goed van pas. Ik ken de wetgeving goed en kan de klanten adviseren in het kader van bijvoorbeeld een rechtsbijstandsverzekering.”

Sociale job

Er wordt vaak gezegd over de verzekeringen dat het een saaie, grijze sector is, maar daar is Feiysa het absoluut niet mee eens. “Je hebt echt wel wat social skills nodig om in de verzekeringsbranche aan de slag te gaan. Contact met klanten, maatschappijen en experten is dagelijkse kost. Je leert veel mensen kennen en dat maakt het zo interessant.”

Nieuwe professionele thuis

“Ik ben heel blij met de overstap die ik gemaakt heb. Het is absoluut niet vanzelfsprekend om na achttien jaar een carrièreswitch te maken, maar ik zou niet meer terug willen. Ik heb een job gevonden die mij veel voldoening geeft en waarin ik mensen kan helpen. Geen enkel schadedossier is hetzelfde, wat de functie erg afwisselend en boeiend maakt. Daardoor blijf je ook continu bijleren.

Daarnaast ben ik terechtgekomen in een gezellig en hecht team, dat altijd voor elkaar klaarstaat. Iedereen vult elkaar ook mooi aan. Ik voel me hier echt thuis.”

Terug naar overzicht